Jak naprawić roletę zewnętrzną? Zestaw praktycznych porad dla majsterkowiczów

Współczesne rolety zewnętrze produkowane są z bardzo wytrzymałych i długowiecznych materiałów. Spotykany wszędzie plastik zastępowany jest odpornym na wiele mechanicznych uszkodzeń aluminium. Zwiększa się także okres gwarancyjny, który wynosi znacznie więcej niż standardowe 2 lata. Zdarzają się jednak rzadkie sytuacje, kiedy roleta zewnętrzna zaczyna działać nieprawidłowo lub w ogóle nie można jej otworzyć, lub zamknąć. Co wtedy?

Z sytuacji kiedy roleta zewnętrzna przestaje poprawnie funkcjonować są dwa wyjścia: można spróbować samodzielnie naprawić usterkę lub wezwać specjalistę. Z tego drugiego rozwiązania zaleca się korzystać zawsze w okresie gwarancyjnym na produkt. Na pierwsze rozwiązanie warto postawić wtedy, kiedy usterka jest niewielka, konieczna jest tylko wymiana jednego elementu, a dodatkowo producent oferuje części zamienne.

Dlaczego roleta przestała działać?

Najczęściej usterki wynikają z niepoprawnego użycia rolety zewnętrznej, np. próby siłowego otwarcia jej zimą, gdy pancerz przymarzł lub obciążenia pancerza dodatkowym ciężarem niedostosowanym do mocy silnika. Wiele usterek wynika także z niepoprawnego montażu rolety lub silnika oraz mechanicznego uszkodzenia którejś z części, np. wygięcie lamel pancerza, które uniemożliwiają mu poruszanie się w górę i w dół. Częstym problemem okazuje się także niepoprawne podłączenie silnika do zasilania elektrycznego.

Budowa rolety zewnętrzej - jak naprawić

Jakie elementy rolet zewnętrznych psują się najczęściej?

Większość specjalistów trudniących się montażem i serwisowaniem rolet zewnętrznych potrafi dość szybko rozpoznać rodzaj usterki. Dzieje się tak ze względu na konstrukcję rolet, gdzie niektóre elementy poddawane są stałej eksploatacji, a inne już mniej. Poniżej znajduje się opis najczęściej wymienianych przez serwisantów usterek.

Uszkodzenia związane z długotrwałym użytkowaniem

To nic innego jak zużycie się niektórych elementów. Najczęściej i najszybciej zużywać się będą ślizgacze lub wieszaki, łożyska. Ich wymiana wymagać będzie zdjęcia całej rolety oraz wyjęcia pancerza. Nie są to zbyt wymagające naprawy, jednak ze względu na specyfikę rolet warto pokusić się o pomoc specjalisty lub serwisanta.

Uszkodzone uchwyty mocujące

Roleta zaczyna hałasować podczas pracy lub wpada w niepokojące drgania? Warto przyjrzeć się zatem uchwytom użytym do zamontowania osłony ponieważ może okazać się, że konieczne będzie tylko dokręcenie śrub. Jeśli jednak któryś z uchwytów jest uszkodzony trzeba go wymienić na nowy.

Uszkodzony zwijacz, taśma lub linka

Szybkiemu zużyciu ulegają także elementy sterowania ręcznego, czyli zwijacz oraz połączone z nim taśma lub linka. Uszkodzenia najczęściej wynikają z wad produkcyjnych, wadliwego montażu lub niepoprawnego używania. W zależności od modelu konieczna jest wymiana całego kompletu lub pojedynczego elementu.

Mechanizm sterujący roletą

Usterki dotyczące silnika i elementów połączonych z mechanizmem sterowania należą do najkosztowniejszych, jednak ich wymiana nie jest bardzo skomplikowana. Zepsuty silnik najpewniej trzeba będzie wymienić, a podłączenie nowego powinno być wykonane przez specjalistę z uprawnieniami. Warto jednak przed demontażem poprosić specjalistę o zerknięcie na roletę – może bowiem okazać się, że przyczyną usterki jest zwarcie lub poluzowanie kabli i wymiana nie będzie konieczna.

Jak naprawić zwijacz w rolecie zewnętrznej?

Chcąc odpowiedzieć sobie na pytania, dlaczego roleta zewnętrzna nie podnosi lub nie opuszcza się już w płynny sposób, warto przeprowadzić wstępne oględziny w celu zdiagnozowania problemu. Po wykluczeniu powyginanych elementów blokujących swobodne poruszanie się pancerza, najbardziej prawdopodobnym scenariuszem będzie uszkodzenie zwijacza lub sznurka. W celu ich wymiany konieczne będzie zdemontowanie samego zwijacza, jak i całej rolety oraz otwarcie klapy rewizyjnej.

Aby dotrzeć do koła nawojowego najpierw demontowany jest pancerz wraz z wieszakami, następnie wał, na który nawija się pancerz oraz przymocowane do niego adapter i zabierak. Koło nawojowe wraz ze sznurkiem znajdować się będą za blaszką ochroną. Po nawinięciu nowej taśmy lub sznurka należy ponownie zamontować wszystkie elementy, nawinąć pancerz i zamontować nowy zwijacz.

Jak otworzyć kasetę rolety?

Aby dostać się do elementów sterujących roletą zewnętrzną, konieczne będzie zlokalizowanie i otworzenie skrzynki, do której zwija się pancerz. W tym celu należy dostać się do klapy rewizyjnej. W zależności od modelu rolety można ją znaleźć w różnych miejscach.

Klapa rewizyjna w zewnętrznej rolecie elewacyjnej (natynkowej) to jedyna ruchoma część skrzynki. Większość producentów umieszcza ją na froncie całej rolety, a otworzenie jej wymaga użycia zwykłego śrubokrętu. Należy jednak mieć na uwadze fakt, że niektórzy producenci nitują klapy rewizyjne lub umieszczają je z tyłu rolety. Wtedy do otwarcia klapy konieczny będzie nie tylko demontaż całej osłony, ale także użycie wiertarki do rozkręcenia nitów.

Klapy rewizyjnej w rolecie podtynkowej należy szukać w dolej części skrzyni, do której chowa się pancerz. Przy poprawnym montażu rolety podtynkowej powinna być to jedyna część rolety, która nie będzie schowana pod tykiem lub elewacją. Aby dostać się do środka także konieczne będzie użycie śrubokrętu lub wiertarki do rozwiercenia nitów.

Naprawa uchwytów mocujących

Poprawny montaż produktu, jakim jest roleta zewnętrza to gwarancja bezawaryjnego działania przez lata. Nierówne podłoże, niedokręcone śruby lub lekko wygięte prowadnice mogą spowodować, że już po kilku tygodniach lub miesiącach użytkowania, roleta albo całkowicie przestanie się opuszczać, albo będzie przy tym bardzo hałasować. Aby uniknąć tego typu problemów, warto co jakiś czas sprawdzić wszystkie uchwyty mocujące roletę do ściany lub okna. Montaż najczęściej odbywa się za pomocą wkrętów i kołków dopasowanych do podłoża – plastik, cegła, pustak lub drewno. Podczas pracy rolety cały produkt wpada w delikatne drgania, dlatego podczas oględzin warto upewnić się, że wszystkie wkręty są dobrze dokręcone, a przestrzeń wokół nich nie ulega kruszeniu lub pęknięciom.

Wszystkie uchwyty mocujące, które wydają się zużyte, zbyt luźne lub pęknięte trzeba koniecznie wymienić na nowe.

Przy okazji sprawdzania uchwytów mocujących, warto otworzyć klapę rewizyjną i zerknąć na wieszaki, na których wisi pancerz, aby upewnić się, czy któryś z nich się nie poluzował lub nie wygiął. Poluzowanie można skorygować bez użycia dodatkowych sprzętów, ale wygięty wieszak trzeba będzie wymienić na nowy.

Wymiana wieszaka jest bardzo prosta, jednak wymaga całkowitego zdjęcia rolety lub przynajmniej całego pancerza. Uszkodzony wieszak należy wysunąć z pierwszej listwy pancerza i umieścić nowy na jego miejsce, a następnie ponownie podczepić wieszaki z pancerzem na wał nawojowy. Oprócz śrubokrętu lub wkrętarki przy tych czynnościach nie będą potrzebne żadne dodatkowe narzędzia.

Konstrukcja rolety zwnętrznej

Kiedy potrzebny jest nowy silnik?

Wymiana silnika na nowy będzie należeć do napraw najbardziej skomplikowanych i najkosztowniejszych z wymienionych w tym artykule. Bardzo często, by zatrzymać prawo do gwarancji producent rolety lub silnika będzie wymagać, aby wszystkie prace przeprowadzone były przez specjalistę z uprawnieniami elektrycznymi. Zazwyczaj silniki posiadają dość długie gwarancje użytkowania (od 2 do 7 lat), a producenci zapewniają klientów o przeprowadzeniu testów na niezliczoną ilość cykli pracy. Należy jednak pamiętać, że im częściej silnik będzie eksploatowany, tym szybciej może się zużyć. Na niekorzyść działać będzie niepoprawne używanie silnika (np. podnoszenie dodatkowego obciążenia) lub przeciąganie jego pracy (np. zbyt długie przytrzymywanie przycisków góra/dół), które mogą sprawić, że dojdzie do zwarcia lub elementy znajdujące się wewnątrz silnika ulegną zniszczeniu. W tym wypadku w grę wchodzi tylko wymiana silnika na nowy.

Najczęściej wymieniane przez serwisantów usterki to sytuacje, w których:

  • po wciśnięciu przycisku podnoszenia, roleta opuszcza się – winne w tym przypadku jest złe podłączeni kabli,
  • silnik pracuje tylko w jednym kierunku, np. tylko podnosi pancerz – powodem mogą być źle ustawione krańcówki silnika (maksymalne zasięgi pracy),
  • silnik pracuje wolno lub w ogóle nie pracuje – w tym przypadku powodów może być kilka: zbyt słabe napięcie elektryczne, niepoprawne podłączanie przewodów, przeciążenie silnika lub jego niewłaściwy montaż w wale nawojowym,
  • silnik nagle przestał pracować – często zdarza się tak, kiedy silnik osiągnie swój maksymalny czas pracy i potrzebuje czasu, by ponownie wrócić do pracy.

Niestety większość z tych usterek trudno będzie zdiagnozować samodzielnie, szczególnie jeśli chodzi o poprawne podłączenie przewodów. W przypadku usterek związanych z silnikiem najbezpieczniejsze będzie wezwanie specjalisty lub zgłoszenie się do producenta. Istnieje bowiem duża szansa na zaoszczędzenie w ten sposób zarówno czasu, jak i pieniędzy.

Pomimo wysokich cen samego produktu jakim jest roleta zewnętrzna, jej naprawa nie zawsze musi wiązać się z ogromnymi kosztami. W większości wypadków wystarczy wymiana niedrogich części, a jeśli dodatkowo ktoś czuje się dobrze w roli złotej rączki, powinno się także obyć bez opłat dla fachowca. Nie oznacza to jednak, że każdą usterkę uda się rozwiązać bez użycia specjalistycznego sprzętu lub wiedzy serwisanta, z którego usług powinno się korzystać zawsze wtedy, gdy w grę wchodzi niedziałający silnik lub chęć zachowania gwarancji. W przypadku chęci wymiany niektórych elementów producenci często oferują szereg części zamiennych, która można szybko i łatwo zamówić samemu.